www.worldtravellers.be

If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool below

ARGENTINA (2)

Onze foto's

Argentina (2)

We zijn in Vuurland

of

Tierra del Fuego

Rio Grande

In Rio Grande aan de oceaan blaast de wind krachtig. Bij het binnenrijden van de stad staan kanonnen opgesteld die naar zee zijn gericht. Grote borden verwijzen naar de Falkland  (Malvinas) oorlog van 1981, andere herhalen de boodschap dat de Falklands bij Argentinië horen. De stad oogt modern en er heerst een grote drukte. Het is 19u30 als we na wat zoeken de laatste kamer vinden in het Posada de los Sauces. Mooi hotel aan zee met een goed restaurant en een vriendelijke baas. De stad is taksvrij en op die manier probeert de regering de productie van elektronica te ondersteunen.

Vuurland

We hebben lekker lang geslapen en ontbeten, om half tien. Dit is mogelijk omdat de rit naar Ushuaia de meest zuidelijke stad van de wereld, amper 212 kilometer is. Ushuaia is de hoofdstad van de provincie Vuurland of Tierra del Fuego.

De naam vindt zijn oorsprong in het feit dat toen de Portugees Magallan het eiland voorbij vaarde hij veel vuren zag. Hij meende dat de indianen een hinderlaag voorbereidden. In feite waren het de vuren die de Yaghan indianen aanstaken om zich te beschermen tegen het gure klimaat. In het begin kreeg dit land de naam” land van rook”, later werd het” land van vuur” genoemd. De Yaghan leven hier al 12.000 jaar en vandaag is er nog een overlevende. De meeste zijn gestorven als gevolg van ziekten door de blanken hier ingevoerd.

De zon schijnt en het waait matig, het is 13°C. ( De winden kunnen hier snelheden van 200 km/u bereiken heb ik gisteren gelezen.) Sinds we gisteren terug in Argentinië zijn – na de korte doortocht van Chili - rijden we opnieuw op de RN3 en die is geplaveid van Buenos Aires tot Ushuaia. Dit wordt dus een rustige rit en we hebben volop benzine aan boord. 60 km hebben we gereden en in de verte zien we bergen. We hebben de kuststrook verlaten en de RN3 gaat richting zuid. De begroeiing verandert en we krijgen voor het eerst terug bomen te zien en groen.

Lastig…ik wou dat ik dapper was.

Ik laveer van links naar rechts over de RN3 en ben ten einde adem. Het is lastig rijden. Ik sleur en trek aan mijn stuur en probeer mij overeind te houden. De wind blaast verschrikkelijk van rechts voren. De zon staat verticaal, er is nergens schaduw, bomen zijn hier niet en ook geen huizen. Al dagen niets meer gezien dan lage doornstruiken en steppen. De weg gaat nu lichtjes bergop, het landschap wordt wat golvender. Nergens een plaats waar ik enige beschutting kan vinden tegen de felle winden en de stekende zon. Vandaag al 5 uur onderweg en ik moet kost wat kost nog een heel eind verder geraken…
Een auto toetert. Plots schrik ik wakker, ik lig in bed. Het is nog vroeg in de morgen, zeer vroeg, 4 uur! Het is al klaar buiten. Ik realiseer mij dat we in het bed van onze cabana liggen te slapen die we gisteren hebben gehuurd in Ushuia. De cabana ligt op wandelafstand van het centrum van de stad op de berghelling en kijkt uit op het Beagle kanaal. Ik droomde dat ik even dapper was als die paar fietsers die we onderweg hebben ingehaald. Ze waren op weg met de fiets in Argentinië, richting Vuurland op de RN3….

Ushuaia.

De stad ligt tussen het Beagle kanaal zuid en de bergen aan de noordzijde. De overzijde van het Beagle kanaal is grondgebied Chili. Het zijn honderden eilanden van de archipel aan de Kaap Hoorn. Zoals Engeland in Tasmanië en de Fransen in Devil’s eiland heeft Argentinië hier zijn grote criminelen gevangen gezet. In de eerste helft van de 20ste eeuw bouwde de Argentijnse regering een stad rond het gevang. Ze werd gebouwd om een bevolkingsaanwas te bewerkstelligen, en zo hun aanspraken op het grondgebied van Vuurland te vrijwaren. Vandaag is Ushuaia een drukke en dure toeristenstad met 64.000 inwoners, waar vooral veel cruiseschepen aanmeren. Zij is ook de vakantiestad van vele inwoners van Buenos Aires. De gemiddelde temperatuur in de zomermaanden, januari en februari, is amper 14°C en de gemiddelde jaartemperatuur is 9°C.

Ushuaia verkennen

Dat Puerto Williams – grondgebied Chili - aan de overkant van het Beagle kanaal en Ushuaia zich de titel, van meest zuidelijke stad van de wereld te zijn, is een van de vele twistappels tussen de twee landen.
Port Williams is een Chileense militaire basis en telt zelfs geen 5000 inwoners en is dus volgens de eigen Chileense regels geen stad, want die moet minstens 5.000 inwoners tellen. Vandaag, 25 januari, zijn we in het Parque Nacional langs het Lago Roca tot aan de Chileense grens gewandeld of toch bijna. De zon scheen, het was 14°, en uit de wind was het best aangenaam weer. De eerste dag trouwens, sinds we hier zijn aangekomen met wat aangenaam weer.

In dit park valkbij de grens eindigt ook de RN3 die vanuit Buenos Aires komt. Het is een symbolische plek en iedere Latijns Amerika reiziger moet er geweest zijn, wij zijn hier dus ook.

Op de terugweg naar onze chalet moeten wij de camping Rio Pipo voorbij en van Erik – onze medereiziger verleden jaar in Mexico en Guatemala – hebben we vernomen dat daar oude bekenden van hem kamperen. We maken kennis met Hanelore en Werner – geroutineerde wereldreizigers- bij een kop koffie in de Unimog waarmee ze nu in Zuid Amerika rondtrekken.
De voorbije dagen hebben we gevuld met een rit langsheen het Beagle kanaal en een obligatoir bezoek aan de oude gevangenis die nu dienst doet als museum. De dame aan de receptie moet zoals gebruikelijk de nationaliteit van de bezoekers noteren en toen ze vernam dat we uit België kwamen, verwees ze prompt naar de exibit rond de eerste Belgische expeditie naar de Zuidpool van Adrien de Gerlache. De Gerlache werd in Hasselt geboren en studeerde ingenieur aan de ULB. Met een multinationale bemanning is hij op 16 augustus 1897 vanuit Antwerpen vertrokken. Aan boord was ook Roald Amundsen die als stuurman onbetaald wilde meereizen. Deze expeditie was de eerste die heeft overwinterd op de Zuidpool. Ze keerde terug in Antwerpen op 5 november 1899.

Onze eigen expeditie is minder ambitieus maar de roep naar de Zuidpool wordt wat nadrukkelijker. We zijn in de haven van Ushuaia en proberen wat informatie in te winnen over Zuidpool cruises. Er zijn nog een aantal plaatsen vrij op boten die de eerste weken zullen afvaren en deze ‘last minute’ aanbiedingen lokken.

Het reisbureau “Turismo Ushuaia” heeft nog drie mogelijkheden. 21 dagen voor de helft van de prijs, maar we zitten in afzonderlijke hutten! Op de Antarctic Dream is nog een tweepersoons hut vrij...
Wij zijn terug op weg naar onze cabana. Onze huisbaas heeft ons zien aankomen en stapt op ons toe. Hij wil weten of we al beslist hebben om de Zuidpool te bezoeken. Ja, antwoorden, wij enthousiast. Wij hebben ons zopas ingeschreven voor een 11 daagse trip. Hij is even blij als wij met onze beslissing!
We hadden van hem al een reeks Dvd’s en Cd’s gekregen over het planten- en dierenleven in Tierra del Fuego. Bij die filmen is er ook een over de Keizerpinguïn. Het is deze pinguïn die Lieve wil zien. Maar die kolonie zit op een eiland dat alleen de cruises van 21 dagen aandoen. Wij zullen, althans wat deze pinguïns betreft, ons moeten tevreden stellen met zijn soortgenoten.