}
Traveling is tasting the world ( Henny Bröcheler)
Terug naar www.worldtravellers.be
 
If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool

Soedan - Sudan 2020

we zijn aan de grens van Sudan aangekomen - gewoon een lint over de weg is de grens

Opnieuw een grensovergang

Het is rond de middag we zijn aan een ijzeren hek gekomen, de Ethiopische grens. Dat gammele ijzeren hek maakt ons al duidelijk dat die grensovergang bijzonder zal zijn.
Onmiddellijk komt er een fixer aan. Hij kan geld wisselen, zowel Ethiopische Birr als dollar. Zijn voorgestelde koers is 10% beter dan de officiële en waarschijnlijk heeft hij nog een marge van 20%! Wij gunnen het hem want hij schijnt, zoals een goede fixer hoort, iedereen te kennen. Dat is ook nodig want in de eerste schamele kantoortjes die we binnengaan is niemand. Ondertussen heeft hij onze Carnet en mijn paspoort al laten zien aan de militair achter de poort.

Bij immigratie zitten een aantal man buiten in de schaduw van een boom. We groeten en zij groeten. Het duurt wat tot een ervan opstaat en zegt dat hij eerst zijn thee zal drinken. Als dat zover is slentert hij het gebouw binnen en gaat achter wat ooit eens een balie is geweest post vatten. Hij kijkt onze passen in en probeert ons duidelijk te maken dat we eerst nog een kopie moeten maken. Naast de balie staat een stofferig tafeltje met een fotokopieermachine. Er zijn ondertussen twee man binnengekomen en een stopt ons een wit invulformulier in de hand. Invullen, zegt hij zonder veel woorden in gebarentaal. Als Lieve alles heeft ingevuld neemt hij het formulier uit Lieve’s hand geeft een groen en geel formulier en verfrommeld het eerste. “100 Birr” moeten we betalen. Nadrukkelijk vragen we waarom en dan zegt de ene “50”!

wachten tot de ambtenaar zijn thee uit heeft

Onze fixer begeleid ons naar het volgende bouwvallig kantoortje aan de overkant van de stofferige weg. Douane. Maar daar is ook niemand. Wij gaan terug buiten. Onze fixer heeft ondertussen vernomen dat de douanier in lunchpauze is en nodigt ons uit op een kop espresso. Vooraleer de koffie uit het espresso kannetje wordt gegoten wordt de kopjes en lepeltjes extra gereinigd met kokend water, oef.

Twintig minuten later worden we gewenkt door een maat van onze fixer dat de douanier eraan komt. Wat normaliter een kwestie van een paar minuten is om een handtekening en datum en stempel te zetten zal hier wat langer duren vrezen wij. In het extra document dat we aan de grens met Kenia hebben gekregen staat dat de FJ gisteren 11 februari het land uit moest zijn. Dat wordt lastig. De douanier heeft al laten verstaan dat hij overuren doet, het is iets over 13.00 uur.
Het is mij gelukt zonder te betalen de Carnet gestempeld te krijgen. Nu nog immigratie Sudan en Carnet bij de douane Sudan. Als we het al op de heupen hadden gekregen bij de Ethiopische diensten dan is het in Sudan hetzelfde liedje. Het tergends was de douanier. Hij had onze Carnet al opengeplooid en klaargelegd maar veranderde van idee en begon een stapel documenten te tekenen maar eerst moet tussen elk vel een velletje carbonpapier gestoken worden. Ondertussen is hij een gesprek begonnen met een pas binnengekomen collega. Er komt geen einde aan en er komt nog een collega binnen, met een smartphone. De douanier verlaat zijn stoel neemt de smartphone aan en koppelt die aan een pc die op een andere tafel staat. Wat hij doet kan ik niet achterhalen maar hij is ondertussen al 10 minuten bezig. Tot overmaat van ramp komt een man binnen met ook een Carnet. De twee carnets legt hij nu samen bij de paspoorten. Hij begint met het Carnet van de pas binnengekomen man! Ík wordt pisnijdig maar laat dat niet merken, ik probeer een gesprek met de pas binnengekomen man maar dat vlot niet zo goed. De man spreekt amper Engels. Om de tijd te doden inspecteer ik wat nauwkeuriger de werkplaats. In de twee tegengestelde hoeken van het donkere bureel is het vals plafond aan het doorzakken zou dat invloed kunnen hebben op de efficiency van de ambtenaar.

Het is zover, de FJ is opnieuw nagekeken de Carnet is gestempeld. Aan de uitgangspoort moet nog iemand de gegevens van mijn Carnet in het Arabisch op een vodje papier neerschrijven wij mogen verder.
De fixer heeft ons op het hart gedrukt dat we niet mogen stoppen als we dat onderweg worden aangemaand en dat we niets hoeven te betalen. En ja, voorzichtig want de eerste 60 km is slechte weg.

de eerste 60 km in Sudan was een erbarmelijke weg - daarna was het iets beter

Slapen, wegen en benzine

Een benzine station! Maar dat station, vlak na de grens heeft al maanden of langer geen brandstof meer gekregen. Nog 570 km naar Khartoum, en nog maar amper 40 liter in de tank. En waar zullen we vannacht slapen?

De eerste 30 km hebben we achter de rug en hebben in een dor landschap gereden op een asfaltweg in redelijke staat met hier en daar grote en kleine gaten en kuilen. We hebben ondertussen ook al gemerkt dat er een uur tijdsverschil is met Ethiopië. Ook dat we in een ander (arm) land zijn en dat de nationale klederdracht hier de witte djellaba is en dat er weinig vrouwen op de weg zijn. We zijn terug in een streng moslim land. We rijden nog steeds rechts van de weg zoals in Ethiopië.
We zijn 87 km ver in Sudan. Veel volk hebben we nog niet gezien en de 60 km aangekondigde slechte weg is nu nog slechter geworden.

We hebben een kilometer af de weg en enkele kilometer voor het dorp Doka een plaats gevonden om te kamperen. Aan de rand van een nationaal park. Een mooie rustige plek maar met zwermen opdringerige vliegen. We hebben nog twee flessen wijn en een paar blikjes bier. Onze voorraad opnieuw aanvullen zal de komende weken, maanden niet meer mogelijk zijn. Maar het is nog altijd 32° om 18u30 en een ijskoud biertje zou zo’n deugd doen.

ja - dat zal moeilijk worden - en de meeste mensen kennen ook geen engels


Er stond een strakke wind de ganse nacht maar we hadden een weldoende lange nachtrust tot de zon haar aanwezigheid liet voelen. Tijd om te ontbijten en op te krassen. 470 km nog naar Khartoum, we hebben besloten dat in een ruk te doen, als we geen benzine pech hebben wel te verstaan.

470 km en voor donker aankomen in Khartoum is pas een challenge. We zijn al enkele droge benzine stations voorbijgereden. In een paar hebben we gestopt om te weten te komen hoe de verdere situatie is. We worden daar echter niet wijzer van. Bij de gaten en kuilen in de weg zijn nu hobbels met golven en dalen bijgekomen. Als er al eens een redelijk stuk asfalt is dat wordt de mogelijke snelheid beperkt anders gaat de FJ met zijn drie ton even de lucht in!

het straatbeeld: mannen in witte gewaden

Hoe benzine tanken in Sudan?

We naderen de eerste plek van betekenis Al Qadanif. Links van de weg witte pickups in dubbele rijen, een paar honderd meter lang aanschuivend aan een tankstation. We rijden verder tot waar we denken dat het tankstation moet zijn want daar beginnen ook rijen van wachtende zwarte tuc-tucs met ernaast witte pickups die ook aanschuiven vanuit de tegengestelde richting.
Ik rij het tankstation op want ik heb gehoord dat toeristen voorrang krijgen. Het is wat wringen tussen de her en der gestationeerde voertuigen. Een paar mensen wenken mij waar ik heen moet om bij de pomp te komen. De ene zegt zo de andere stuurt mij de andere richting. Het is centimeter werk en voor en achteruit gemanoeuvreer en wie wijst de juiste weg? Met wat gesukkel ben ik achteruit tot het bereik van de benzine slurf geraakt. De aanwezige militairen hebben niets ondernomen, het zijn de vele omstaanders en uiteindelijk de pompbediende die het gedaan hebben. Tank vol aan 7,75 SP/l ( 0,13€/l). Dat is van eind de jaren zestig dat ik nog aan die prijs heb getankt! Om van de pomp naar de weg te geraken is het weer met de hulp van de omstaanders.

waar er benzine te vinden is staan km lange rijen wachtenden - wij mochten voor.......maar niet iedereen was daar happy over


We kunnen als het moet tot in Khartoum geraken. De weg blijft slecht en zeer regelmatig zijn er road blocks, militairen en politie. Soms zitten of staan die onder een portaal over de weg maar meestal wordt het checkpunt gemarkeerd met twee rode metalen tonnen op enkele meter van elkaar in de rijrichting geplaatst in het midden van de weg. Weinig spreken Engels en Belgica kennen de meeste ook al niet, maar voetballer Hazard meestal wel. En dank zij Hazard kunnen we snel verder. Slechts twee keer probeerden ze geld af te luizen maar zonder succes zoals gebruikelijk.

In Wad Madani herkennen we door de lange rijen witte auto’s en zwarte tuc-trucs dat daar benzine te krijgen is. We rijden weer tot waar de twee tegengestelde wachtende rijen samenkomen. Hier is geen chaos. De pompen zijn redelijk vrij en alle voertuig bewegingen worden hier streng georganiseerd. Opnieuw wordt ik gewenkt dat ik tot bij de pomp mag komen. Een jonge wachtende man vindt dat niet leuk maar wordt door de oudere organiserende terecht gewezen. We voelen ons een beetje gegeneerd. Op nieuw volle tank en nu nog gunstiger.

chaos aan het benzinestation

Een snelle rit

Hier en daar hebben we een brede nieuwe weg, maar die stroken zijn niet lang en dan komen we weer op de hobbelige standaardweg. Het verkeer wordt steeds drukker. Ik druk het gaspedaal wat dieper. Aankomen in de hoofdstad in het donker is geen optie. Voor Lieve gaat het te snel. (Nota van Lieve: ik zit meer op mijn smartphone te kijken dan op de weg om een hotel te vinden en dat is akelig om die snelheid aan te voelen zonder kijken) De weg volgt nu de loop van de Blauwe Nijl. In Khartoum vloeit die in de Nijl die uit Oeganda het Victoria meer komt.

Wij zijn aangekomen in het centrum langs een brede expres weg, het is net nog net niet donker als we voor het hotel parkeren.

toen we in Khartoum aamkwamen op de tweede dag werd het al donker
klik hier voor meer foto's van onze rit van de grens naar Khartoum

Khartoum

Ons verblijf in Khartoum is er een zonder veel animo. Wij hebben moeite om de ziel van de stad te vinden. We hebben een flat gehuurd in het zuidelijk deel van de stad niet zo ver van de Afra mall.

Gisteren kregen we geen benzine in het station in de omgeving van ons hotel. De dame stuurde ons weg met de boodschap “Sudan is not a touristic country, this petrol is subsidised”. Elders, 10 km verder, vinden we de gebruikelijke toestand. Een lange rij aanschuivende auto’s. Behoedzaam probeer ik aan de pomp te komen. Op enkele meter ervan schuift een man een verkeerspyloon voor de FJ. We kunnen niet verder. De man achter het stuur van de auto naast ons doet teken dat ik dat ding opzij moet schuiven. Ik heb dat dus gedaan en nu is men de tank aan het vullen 28 SP/l, dat is zowat tien maal duurder dan we de laatste keer hebben getankt! Dat is nog altijd maar 0,5€. We kunnen verder voor de volgende 400 km maar tot Port Sudan is het 850 km!

Na drie nachten hebben we het bekeken in Khartoum. In de mall hebben we proviand gevonden voor twee dagen en hebben we ook geld kunnen wisselen. Nu moeten we nog registreren bij de politie en dan kunnen we verder.

zo te zien is Khartoum een moderne stad......niets is minder waar!

Aliens registration

Aliens registration office is de plek waar vreemdelingen zich moeten registreren binnen de drie dagen na aankomst in het land. Het is zondag vandaag en het is onze vierde dag in Sudan. Gisteren en eergisteren waren de kantoren dicht. Ik heb een fixer en die spreekt wat Engels. Hij kan me wel niet bevestigen of die procedure ook voor ons van toepassing is, we hebben tegenstrijdige informatie.
Photocopy van ons paspoort plus copy van ons visum plus copy van de id kaart van onze fixer. Wij zijn aanbeland in het politie complex. Eerst in de rij aan de ingang waar alle namen worden geregistreerd, oef , dat ging vlot. Op het binnenplein, een groot grasperk links zijn er eetstandjes. Achteraan zijn de kantoren met tientallen loketten. Die hebben wel tweetalige opschriften maar waar moeten we eerst. Eerst naar een tafeltje waar twee mannen zitten die de fixer uitleg geven we krijgen ook nog twee formulieren

Die formulieren moeten ingevuld worden en er moeten ook foto’s op. Dus moeten we anderhalve kilometer terug naar de flat waar Lieve nog is. Drie uur zijn voorbij en we hebben aangeschoven aan ik weet niet meer hoeveel loketten, betaald en nu staan twee donkergroene stickers in onze paspoorten aan 1.065 SP. of we dit echt nodig hebben is nog maar de vraag.

we rijden in een andere wereld

Benzine en andere perikelen

In Khartoum zijn we net over de Blauwe Nijl gereden daar waar de de Witte en Blauwe Nijl samenvloeien. Het verkeer is Afrikaans druk. We hebben in de Mall nog wat dollars omgezet in SP aan twee maal betere omzetting dan de officiële. Sinds de Amerikaanse ban van 2007 werken ATM’s niet voor buitenlanders en kan ook niet met een krediet kaart betaald worden, tenzij we eigenaar zouden zijn van een Sudanese bankrekening.

we rijden voor de zoveelste keer de Nijl , ditmaal de Blauwe Nijl
 
 
mannen in het wit - vrouwen in het zwart


Men heeft ons aangeraden zoveel mogelijk te tanken waar we kunnen. Onze rit vandaag is slechts 245 km tot aan de Meroë piramiden waar we ook zullen kamperen. In de verte weer een lange rij witte auto’s, een tankstation met benzine interpreteren we. Slechts 20 liter kan in de tank, en nu is de prijs 6,5 SP/l.

Weer zijn er de vele road blocks. Waar de weg niet is voorzien voor zulke controles staan lange rijen vrachtwagens aan te schuiven. Maar geen nood naast de weg is er een berijdbare strook aardeweg en zo kom ik tot aan de kop waar de politie wenkt dat we verder kunnen rijden, soms moet ik nog wel een hand drukken.

markten vind je in Sudan overal - zelfs op de hoofdbanen
klik hier voor meer foto's van Khartoum

Naar Port Sudan

Voor de overtocht naar Jeddah vanuit Port Sudan hebben we al contact opgenomen met een fixer. We weten nu wat het gaat kosten en wanneer de ferries uitvaren. We willen die van overmorgen, dinsdagavond nemen. De rit is 850 km door hoofdzakelijk woestijn gebied. Tot in de stad Albara rijden we ten oosten van de Nijl en zien we groen. Landbouw die twee oogsten per jaar toelaten dank zij de bevloeiingssystemen met water uit de Nijl.

Onderweg op 245 km zijn er de Meroë piramides en dat zal onze eerste overnachtingsplaats zijn. Tenminste als we voldoende benzine vinden en niet overvallen worden, want volgens de Amerikanen is het gebied aan de Blauwe Nijl en het Darfur gebied niet veilig.

de vrachtwagens staan in rij te wachten bij controleposten....wij rijden ernaast en mogen door

De Meroë piramides

Hoewel de piramides van Egypte misschien wel de beroemdste ter wereld zijn, zijn ze niet de enige piramides in Noord-Afrika. Soedan is de thuisbasis van zijn eigen reeks ongelooflijk indrukwekkende, oude structuren: de Meroe-piramides.

Meroe was de hoofdstad van het koninkrijk Kush, dat werd geregeerd door de Nubische koningen. Zij zijn tot 4.600 jaar oud en gebouwd in de zogenaamde Nubische stijl, gekenmerkt door steile hellingen en kleine bases.
Deze piramides zijn niet alleen opvallend. Ze zijn talrijk - ongeveer 200 om precies te zijn. Volgens Slate zijn er "meer piramides in een klein deel van de Noord-Soedanese woestijn dan in heel Egypte."

 
we gaan de pyramiden per kameel bezoeken......maar er op en eraf is geen sinicure

Net als de piramides van het oude Egypte, werden de Meroe-piramides ook gebouwd als graven. De piramides hebben de tand des tijds doorstaan​tot de jaren 1880, toen de Italiaanse ontdekkingsreiziger Giussepe Ferlini de toppen van veel van de bouwwerken vernietigde op zoek naar schatten. Hoewel sommige van de piramides zijn hersteld, blijven anderen effectief onthoofd. Hoe dan ook, ze zijn nog steeds opvallende bezienswaardigheden om te zien.

er zijn pyramides die wel in slechte staat verkeren
heel indrukwekkend
 

ons bezoek aan de pyramiden zit er op - het was indrukwekkend

wat een viersterren overnachtingsplaats
klik hier voor meer foto's van ons bezoek aan de Meroë pyramids

Een lange rit door de woestijn

Alleen de windstoten hebben ons af en toe gewekt. Onze tent staat achter een heuveltje, dat het zicht op de pyramides belet, midden een rode zandwoestijn. Het is nog vroeg, de zon drijft de temperatuur langzaam op. De wind is nog nadrukkelijk aanwezig en doet het rode zand opwaaien. Ontbijt en wegwezen want we willen vanavond voor donker al in Port Sudan aankomen en dat is nog 600 km. ver.

woestijndorpje
we reden twintig - dertig lege tankstations voorbij
hier is er wel benzine te krijgen

Er is wat verkeer op onze weg. Het is natuurlijk een economische ader voor Sudan die zee verbinding naar Port Sudan aan de Rode Zee. De staat van de weg is hier en daar lamentabel. Tal van road blocks maar we mogen steeds verder en steeds worden we uitvoering en vriendelijk begroet.
De weinige nederzettingen die we tegenkomen zien er armtierig uit. Hier en daar is een handeltje van diesel en dat is te zien aan de grond die doordrenkt is met diesel olie!

Wat onze nieuwsgierigheid wekt zijn plaatsen waar gegraven wordt, meestal manueel maar we zien ook een paar grondverzetmachines. Onwaarschijnlijk, dit zijn goud delvers. Goud dat naar het schijnt verdwijnt naar Dubai, Egypte en Europa.


een eenzame tegenligger

Verscheping

Onze fixer, Willy, heeft voor ons gisteren een goed hotel gevonden, en heeft de vaarbewijzen voor de FJ en onszelf gekocht voor vandaag dinsdag 18 februari. Wanneer de ferry vanavond vertrekt is maar bij benadering te zeggen. De overtocht duurt 14 uur.
De boot vertrekt niet van Port Sudan maar vanuit Sawakin 60 km zuidwaarts. Willy heeft ons gevraagd klaar te zijn om 13 uur om dan te vertrekken naar Sawakin.

we rijden Port Sudan binnen

Het liep vlot bij immigratie, douane en vaardienst. Wij hoefden niets te doen. Nu staan we op de kade al uren voor de ferry en wachten. Ik mag zelf de boot niet oprijden maar ik wil wel bij de chauffeur zijn als hij de FJ binnen rijdt. Al vier uur is het wachten, Lieve is ondertussen al op de boot in de kajuit. Politie, leger en ander personeel dat hier toezicht houdt op de verscheping van passagiers en voertuigen is mij allemaal komen begroeten. Met iemand heb ik kunnen praten met behulp van de vertaal app op de smartphone.

We liggen in onze kajuit het is bijna middernacht als de motoren aanslaan. Het was na negen als uiteindelijk de FJ op de boot reed.

en nu nog meer dan vijf uur wachten met het schip voor onze neus
onze naam wordt met stift op de motorkap geschreven
klik hier voor meer foto's van onze woestijnrit naar
Port Sudan
 

Onze route doorheen Sudan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
12/02/2020
17/01/2020
06/01/2020
Depart of part 4
05/01/2020
17/05/2019
01/05/2019
06/04/2019
21/03/2019
22/02/2019
02/02/2019
24/01/2019
22/01/2019
18/01/2019
17/01/2019
13/01/2019
Depart of part 4
12/01/2019
05/06/2018
30/05/2018
09/05/2018
14/03/2018
02/02/2018
25/01/2018
05/01/2018
Depart of part 3
05/01/2018
04/06/2017
28/05/2017
20/05/2017
02/05/2017
06/04/2017
09/03/2017
24/02/2017
23/02/2017
20/02/2017
15/02/2017
29/12/2016
28/12/2016
Depart of part 2
28/12/2016
08/05/2016
15/04/2016
08/04/2016
27/03/2016
 
History
 
2023
2021-2023
2020
2016-2020
2011-2016
2010
2010
2008-2009





S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-

S

U

D

A

N

-

S

O

E

D

A

N

-