}
Traveling is tasting the world ( Henny Bröcheler)
www.worldtravellers.be
 
If you cannot read Dutch, you can choose any language with the google translate tool

Botswana

 

we zijn aan de grens van Botswana
Ook aan de kant van Botswana staan de trucks te wachten om de grens over te steken

Botswana

Botswana telt amper iets meer dan 2 miljoen inwoners maar heeft een van de meest robuuste economieën van Afrika. Het zijn vooral de diamantmijnen die de grootste bijdrage aan de economie leveren maar er zijn ook steenkoolmijnen en tal van mineralen die er worden gedolven.
Botswana bestaat voor een groot gedeelte uit een dorre hoogvlakte (circa 1000 m hoog); in het oosten zijn heuvels. De Kalahari-woestijn strekt zich uit over het zuiden en het westen. Door het noordwesten stroomt Okavango rivier die uitmondt in een reusachtige binnendelta.

Wij zijn het land binnengereden in het noorden vlakbij het drielandenpunt Zambia, Botswana en Namibië. Niet ver daarvan is er ook de grens met Angola. Dit was onze 101ste grensovergang in onze reis rond de wereld. Tussen de twee grensposten ligt de Zambezi en daarvoor moesten we de aftandse Ferry op. Er is een brug in aanbouw en de voltooiing zal niet lang meer duren.
Deze grensovergang verliep moeiteloos. Er staan wel kilometer lange rijen vrachtwagens, vele met ruw koper uit de Copperbelt in het westen van Zambia, maar personenwagens mogen tot vooraan rijden. Vrachtwagens moeten tot vijf dagen geduld oefenen! In minder dan een uur zijn we over de grens met de Zambezi.

Een fiere Jakhals

Vroege game drive

Zondagmorgen 21 mei. Het is ontiegelijk koud. Het is nog maar kwart voor vijf in de morgen als we onze tent verlaten. Dit is onze eerste kampeerplaats waar iedere staanplaats een eigen sanitaire blok heeft met toilet en douche. Nog gauw een warme douche om de spieren los te krijgen en we zijn klaar. Om half zes moeten we aan de receptie zijn want we hebben ons gisteren ingeschreven voor een early morning game drive in het Chobe nationaal park. Het is nog donker. Het park opent om zes uur.
Met een paar fleeces en anorack aan zijn we klaar om te vertrekken. Jef, de manager, heeft een paar dikke dekens voorzien om ons en de chauffeur toch enigszins te beschermen in het open safari voertuig. We zijn de enige safari gansers van ochtend.


De Maraboe - rare vogels
Voor meer foto's van onze safari rit in Chobe National Park klik hier

Het grote Chobe nationaal park, langs de westelijke kant grenzend aan de Chobe rivier die ook de grens met Namibië is, staat aangeschreven als interssant en is ons aangeraden door andere reizigers. Dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.
Leeuwen hebben we weeral niet gespot, wel de al even zeldzame wilde honden en Marabou.
Onze namiddag cruise op de hoog water Chobe rivier was een mooie aanvulling op onze ochtend safari.

we kijken er naar uit - de boottocht ziet er veel belovend uit
heel dichtbij een krokodil - niet springen he...
de olifant neemt een douche
Voor meer foto's van onze rivier boottocht in het Chobe Nationaal Park klik hier

Van een vriendelijke voedsel agente en hebberige verkeerspolitie

Na drie dagen verblijf aan de Chobe rivier trekken we weer verder. Tijdens ons verblijf hier hebben we Boa en Diane uit Schoten ontmoet. Zij zijn hier aangekomen met een camper. De camper hebben ze in Namibië gehuurd voor een reis van een maand. Vooraleer we vertrekken zeggen we ook onze Zuid Afrikaanse geburen vaarwel. Zij vertelden ons het schrijnend verhaal van de moorden die op blanke boeren in Zuid Afrika worden gepleegd. Wij hebben dat al vele malen gehoord maar hun verhaal trof ons bijzonder omdat hun zoon ook slachtoffer werd van de haat van sommige zwarten.


we kwamen regelmatig kopertransporten tegen

Van Kasane, aan de Chobe, in het noorden moeten we verder, richting zuid naar Zuid Afrika. Vandaag is het een rit van 300 km over de M33. We willen kamperen in Elephants Sands een kampeerplaats rond een waterput waar olifanten komen drinken. Uitgezonderd de transporten van ruw koper richting Zuid Afrika is er weinig verkeer op deze doorgaans goede asfalt weg.

Botswana is een en al park - hier steekt een olifant de weg over

We worden gestopt door een politieman rechts van de weg. We reden te snel zegt hij. Met ons worden nog twee andere wagens van Zuid Afrikanen langs de kant gezet. De toegelaten snelheid op deze weg is 120 km/u maar soms staat een bord 80 of 60. Soms liggen de borden neer of zijn ze gedraaid en niet meer afleesbaar. Het is soms kilometers lang rijden voor het 60 of 80 km bord wordt opgeheven door een dat een hogere snelheid aangeeft. Borden hebben soms een blauwe achtergrond soms ook een witte. Wij rijden nu al 200 km op deze weg en zijn nog geen enkel dorp doorgereden. Blijkbaar moet ergens een bord 60 gestaan hebben, dat we niet gezien hebben, en we reden 80! Dat zegt althans de politieman. En wat verder zien we inderdaad een bord 80! Uitgerekend daar wordt dan de snelheid gecontroleerd. Er zit niets anders op dan een fikse boete te betalen. Waarom ben ik niet doorgereden vraag ik mij af?

eenzame wegen maar wel snelheidscontrole

Vooraleer we op onze bestemming zijn hebben we ook nog een sanitaire controlepost voorbij gereden. Die controlepost hadden we op de app I-Overlanders gevonden en dus wisten we dat er geen rood vlees mocht overgebracht worden. Een van de twee Zuid Afrikanen die enkele uren voordien ook een snelheidsboete kregen staan langs de kant. Zij hebben pech. Onze inspecteur was te klein om in onze koelkast te kijken...

op onze camping "Elephant Sands" kwamen de olifanten drinken tijdens onze GT time

Elephant Sands is niet verlopen zoals we het gehoopt hadden. Geen olifanten zijn komen drinken maar slechts één olifant, vlakbij de plas waar wij onze FJ met tent hadden opgesteld. Toch een mooie ervaring.

Het was weer koud vannacht, winter en een hoogte van 1.100m. Maar eens de zon schijnt dan is 12° best aangenaam. In het stadje Nata, in een nieuwe supermarkt hebben we onze koelkast weer aangevuld met onder andere vers vlees voor drie dagen. I-Overlanders toont geen sanitaire checkpoints meer op onze route. Ondertussen is de goede weg veranderd in een smalle weg vol gaten. We letten nu wel iets aandachtiger op de snelheidsborden.
Oei, wat verder is er weer een sanitair checkpoint. " Can I see inside the car, sir?" vraagt ons een agente. Ik laat de achterdeur van de FJ dicht en open de beide voordeuren. "Do you have a fridge,sir?" Ja nu moet ik wel bekennen. Maar tot onze verwondering is de dame meegaand en ziet ze onze voorraad vers vlees zogezegd niet. We mogen verder!

in verschillende regio's moeten we onze schoenen en de wielen van de FJ desinfecteren

Veel verder zijn we niet, als een politieman vanuit de schaduw van een hoge boom rechts van de weg ons doet halt houden. Ondertussen rijden ons nog twee andere voertuigen voorbij, zij hoeven niet te stoppen.. "What is the problem,sir" vraagt Lieve op een nogal kordate wijze. Ik moet de FJ uiterst links van de weg parkeren en meekomen. Op een driepikkel staat een video kamera gekoppeld aan een radar snelheidsmeter. Ik zou 97 km/u gereden hebben en hier mocht maar 80 gereden worden. En opnieuw, dezelfde situatie als gisteren, staat 100m verder een bord 120. Ik ga in de discussie maar dat helpt mijn situatie niet. Ik zou een boete krijgen. "Sorry, sir, I don't pay anything I'm going " repliceer ik finaal en steek de weg over en stap in de FJ. En weg zijn wij!

onze tweede camping op weg naar het zuiden was er eentje tussen de giraffen en zebra's maar.....we zagen er geen. Wat we wel zagen waren mooie pelikanen

De laatste dagen in Botswana

Deze reis door Botswana is wel bijna ten einde en we hebben nog maar een klein deel van het land gezien. Maar dat was het plan want volgende etappe van onze wereldreis staat Botswana weer op het agenda. Hoe verder we zuidwaarts evolueren hoe meer verkeer er op de wegen te zien is. Twee nachten hebben we verbleven op een camping in een golfclub vijf kilometer links van de weg Francistown Zimbabwe! Het immens grote domein is afgesloten met hekwerk. Op het domein leven giraffen, zebra's en impala's. De impala's kwamen 's avonds wel drinken naast onze FJ,die aan de rand van een meer stond, maar we hebben geen zebra's en giraffen gezien. Toch was dit weer een geweldige verblijfplaats! Het valt op dat de meeste resorts eigendom zijn van Zuid Afrikanen. Dat kan je ook merken aan de stopcontacten in de gebouwen want die zijn van het zuid Afrikaans type.
De stad Francistown was al Zuid Afrikaans alike, de hoofdstad Gaborone 400 km verder is dat helemaal. Vele grote malls, dure nieuwe wagens we zijn duidelijk in een ander Afrika beland.

Bij het binnenrijden van Gaborone, de hoofdstad waren we wel een verrast van de mooie verzorgde lanen
Voor meer foto's van onze rit naar het zuiden klik hier

Onze volgende stopplaats is Gaborone, de hoofdstad van Botswana. Een mooie moderne stad zoals je in Botswana niet zou verwachten.

We rijden op 28 mei naar de grens van Zuid Afrika en op nog geen 10 minuten staan de stempels in ons paspoort.



Onze route in Botswana

 

 

 
04/06/2017
28/05/2017
20/05/2017
02/05/2017
06/04/2017
09/03/2017
24/02/2017
23/02/2017
20/02/2017
15/02/2017
29/12/2016
28/12/2016
Depart of part 2
28/12/2016
08/05/2016
15/04/2016
08/04/2016
27/03/2016
 
 

B

O

T

S

W

A

N

A

-

B

O

T

S

W

A

N

A

-